پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی تخصصی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی با عنوان «جهانی شدن دین در مدل مکانیک کوانتومی سیاست بین الملل» (تجربه ی فرصت مطالعاتی دکتر ارسلان قربانی در دانشگاه کالیفرنیا - سانتاباربارا) با حضور دکتر ارسلان قربانی عضو هیأت علمی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی روز یکشنبه 96/2/31 ساعت 11 تا 12 در سالن اجتماعات دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
دکتر ارسلان قربانی در خصوص جهانی شدن دین در مدل مکانیک کوانتومی سیاست بین الملل، مطالبی به شرح ذیل عنوان نمود:
دین در مدل ایستا و نیوتونیِ سیاست بین الملل به لحاظ رویکرد سنتیِ مربوط به عناصر مادیِ قدرت و نقش ساختارهای پایدار و دولت ها به عنوان بازیگران یکپارچه و خودمحور در چارچوب قواعد تعیین گرایانه؛ فاقد نقش آفرینی در روابط بین الملل بود. قرارداد وستفالیا در سال 1648 و نظریه های بنیادی در روابط بین الملل بویژه رئالیسم سیاسی از مهمترین عوامل شتاب دهنده ی این مدلند.
از دهه ی 1980 میلادی تحولات اساسی در روابط بین الملل شامل: پایان جنگ سرد، جهانی شدن در ابعاد مختلف، برجسته شدن ارزش ها مانند هویت، برابری، عدالت، شأن انسانی، اهمیت برابر دین در کنار سایر ساختارهای روابط بین الملل، نقش دین در مشروعیت دولت - ملت ها، تحول در روش شناسی علوم اجتماعی، انقلاب اسلامی ایران و طرح تئوری های رهیافت غیربنیادی و سازنده، منجر به نقش آفرینی دین در نظام بین المللی شد. براین اساس، جهانی شدن دین در چارچوب مفهوم مدل مکانیک کوانتومی در سیاست بین الملل بررسی می شود. اصل اساسی در مدل مذکور، عدم قطعیت در شناخت کنشگران سیاست بین الملل است. مهمترین متغیرهای مؤثر در جهانی شدن دین براساس مدل مذکور بدین شرح است:
- پویایی و پیچیده شدن مفهوم قدرت؛
- تحول مفهوم قدرت سرزمینی به ابرفضا؛
- تبیین قدرت به عنوان یک برساخته ی اجتماعی؛
- تعریف قدرت بر مبنای عوامل غیرمادی مانند هنجارها، گفتمان ها به دانش و اطلاعات؛
- طرح رویکرد قدرت رابطه ای؛
- تحول در مفهوم حاکمیت به حاکمیت پراکنده و بازیگران متنوع از جمله دین؛
- تغییر قواعد بازی در عرصه ی سیاست بین الملل؛
- شکل گیری سیاست شبکه و سیاست اندیشه مند؛
-گسترش اصول اخلاقی.